Eerste weekend in Toronto - Reisverslag uit Toronto, Canada van Janneke Elzinga - WaarBenJij.nu Eerste weekend in Toronto - Reisverslag uit Toronto, Canada van Janneke Elzinga - WaarBenJij.nu

Eerste weekend in Toronto

Door: J. Elzinga

Blijf op de hoogte en volg Janneke

29 Maart 2015 | Canada, Toronto

De eerste dagen van mijn grote avontuur zijn een feit. Het is nu weekend en dat betekent dat ik even kan uitrusten - voor zover dat kan in een wereldstad als Toronto.

Woensdag stapte ik in het vliegtuig voor een lange vlucht (acht uur) naar het deel van de wereld waar ik nooit eerder was geweest: buiten Europa. Over mijn vlucht mocht ik niet klagen en bij de douane deden ze niet moeilijk. Ik was letterlijk en figuurlijk Canada binnen gevlogen.

Een kamer had ik van te voren al geregeld. Ik woon nu in een schattig huisje, met zeven andere studenten: Frans, Russisch, Japans... en Nederlands - wat zeg ik - Nijmeegs ook! Momenteel slaap ik op zolder, maar volgende week verhuis ik al naar de kamer beneden aan de voorkant van het huis: Met uitzicht op het park.

Toen ik aankwam in mijn nieuwe stulpje was het nog maar tegen zevenen, in Nederland dus 12 uur 's nachts. Je begrijpt wel dat ik die avond kapot was en meteen als een blok in slaap viel.

Op mijn eerste echte dag in Toronto ben ik 's ochtends eerst wat rond gaan kijken in de winkels in de buurt. Ik woon in een rustige straat, maar om de hoek is één lange weg met alleen maar leuke internationale zaakjes en eettentjes. Er waren twee dingen die ik graag al in huis wilde hebben en die ik dus meteen heb bemachtigd: Pindakaas en postzegels.

In de middag ben ik een kijkje gaan nemen op het lab, mijn stage. Het is ongeveer 30 minuten lopen van mijn kamer. Dit vind ik helemaal niet erg (want er is zoveel te zien onderweg!), maar als Nederlandse verlang ik toch wel heel erg naar een fiets. Gelukkig is Toronto redelijk fietsvriendelijk en ik ben daarom ook van plan er gauw een aan te schaffen. Ze zeggen wel dat fietsen hier gauw gestolen worden, dus ik moet eerst nog bedenken in welke lelijke kleur ik hem ga spuiten...

Op stage werd ik heel warm ontvangen. Je kunt je niet voorstellen hoe aardig en geïnteresseerd de mensen zijn: In Canada is iedereen welkom. Er werken verschillende nationaliteiten op het lab en ik heb met iedereen wel een praatje gemaakt. Tegen de avond liep ik voldaan weer naar huis: Hier zou ik me zeker thuis gaan voelen. Vervolgens dwong de jetlag me ook deze avond vroeg in mijn bed te kruipen.

De volgende ochtend maakte ik opnieuw een wandeling naar mijn stage. Het was duidelijk dat de winter hier nog niet voorbij is, maar gelukkig had ik mijn dikke winterjas meegenomen.

Mijn stagebegeleider vindt het belangrijk dat ik rustig aan het lab wen en niet te overhaast begin. Op vrijdag heb ik daarom bij verschillende mensen meegekeken bij hun experimenten - wat interessant was - en verder was de vrijdag vooral relaxed. 's Middags heb ik met een tiental mensen van het lab sushi (onbeperkt...) gegeten als lunch en aan het eind van de dag ben ik met mijn begeleider en twee collega's ergens in de stad wat gaan drinken. Een erg goed begin van het weekend!

Door mijn jetlag lig ik telkens redelijk vroeg op bed, maar word ik ook erg vroeg wakker. Deze zaterdag kon ik dan ook gebruiken om eerst rustig op te starten en vervolgens de stad te bekijken. Ik heb de metro gepakt naar het centrum en heb daar een wandeling gemaakt langs de highlights (CN Tower, het aquarium, het stadion van de Toronto Blue Jays (baseball)) en de haven. Toronto ligt aan een groot meer en deze is nu nog deels bevroren - Het was zoooo koud vandaag! Gelukkig heb ik niemand zien schaatsen, want mijn ijzers heb ik thuis in het vet gelaten... Ik eindigde mijn stadswandeling in een groot winkelcentrum, van waar ik de metro weer terugnam naar mijn kamer.

Ik kijk tevreden terug op mijn eerste dagen in Toronto, waar ik me in een onvoorstelbaar hoog tempo al een beetje thuis ben gaan voelen. Af en toe moet ik mezelf knijpen, omdat het zo onwerkelijk is dat ik nu echt in Canada ben. Ik heb ontzettend veel zin in de vijf maanden die nog komen gaan!



  • 29 Maart 2015 - 11:09

    Lisette:

    Janneke dit klinkt me zo bekend haha
    Super leuk! Ik hoop dat de rest van dje verblijf net zo soepel loopt als deze eerste week :) xxlisette

  • 29 Maart 2015 - 19:02

    Sanne:

    Leuk Jann!
    Ben benieuwd wat je nog allemaal mee gaat maken!
    Liefs

  • 29 Maart 2015 - 21:09

    Cor:

    Janneke, gaaf dat jij in Canada bent. Alleen onbegrijpelijk dat je je schaatsen in het vet hebt liggen. Ik zou er een paar huren. Want je baanrecord op de 10 kilometer kan sneller. Ik zou je fiets Oranje verven. Have fun!!!

  • 31 Maart 2015 - 11:00

    Merel:

    Hee Perry,

    Blij te horen dat je het naar je zin hebt!
    We missen jou hier al ontzettend, maar zolang jij het daar leuk hebt, accepteren we jou gemis (L)

    xxx (L)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Actief sinds 29 Maart 2015
Verslag gelezen: 664
Totaal aantal bezoekers 9525

Voorgaande reizen:

25 Maart 2015 - 28 Augustus 2015

Op stage in Toronto

Landen bezocht: