Van pindakaas tot poutine - Reisverslag uit Toronto, Canada van Janneke Elzinga - WaarBenJij.nu Van pindakaas tot poutine - Reisverslag uit Toronto, Canada van Janneke Elzinga - WaarBenJij.nu

Van pindakaas tot poutine

Door: J. Elzinga

Blijf op de hoogte en volg Janneke

20 April 2015 | Canada, Toronto

Het volgende hoofdstuk gaat voornamelijk over eten, de belangrijkste brandstof en de liefde van mijn leven. Omdat Toronto een hutspot is van culturen – een insalata mista, een cocktail, een ratatouille – kun je vrijwel alles halen waar je zin in hebt. Zo heb ik buiten de deur al Japans, Mexicaans, Italiaans en Koreaans gegeten, maar je vraagt je waarschijnlijk af wat de Canadese keuken te bieden heeft.
Er zijn eigenlijk slechts een paar typisch Canadese producten of gerechten. Zoals Maple Leaf Syrup (ahornsiroop, esdoornsiroop), een zoete lekkernij die ik binnenkort van mijn bucketlist moet kunnen strepen. Daarnaast kennen ze hier poutine, een gerecht (?) bestaande uit frietjes, bedekt met een laag jus en kaas. Bij de kaas wil ik ook mijn vraagtekens zeggen, je kunt misschien beter spreken van witte blokjes rubber (Och, jij verwende kaaskop). Qua voedingswaarde is poutine in mijn ogen goed te vergelijken met een kapsalon, oftewel: Het is erg lekker na een avondje stappen! Een ander Canadees concept is Tim Horton’s, een fastfoodketen die zich in elke straat heeft gevestigd. Dit is naast Starbucks de plek waar men zijn dagelijkse koffie haalt.

Op het lab, waar verschillende nationaliteiten werken, is het interessant om te zien wat iedereen voor lunch meebrengt. Een deel haalt zijn maaltijd onderin het gebouw in het ‘food court’ waar diverse ketens onder wie Subway en – verrassing – Tim Horton’s hun eten verkopen. Anderen nemen bakjes Tupperware mee met eten van thuis, dat ze in de magnetron opwarmen. Het valt me op dat ze hier meestal warm eten in de middag. Ik blijf nog altijd trouw aan mijn bammetjes pindakaas, maar ik sta zeker open voor nieuwe lunchvariaties. Nu mijn leven een andere setting heeft gekregen, kan ik een kritische blik werpen op mijn roestvaste gewoonten. Alhoewel ik pindakaas overigens niet snel uit mijn eetpatroon zal halen, want deze kaas wordt hier juist wel goed toegepast. Bekend is het merk Reese’s, dat twee wereldwonderen combineert: chocolade en pindakaas (Peanut Butter Cups!). Verder kun je denken aan pindakaaspaaseitjes en koekjes met een vleugje pindakaas. Jammie. Dezelfde trucjes halen ze uit met Nutella.

In het weekend vind ik het leuk om te experimenteren met mijn ontbijt, vandaar dat ik afgelopen zondag mijn havermout verruilde voor toast, een gebakken ei en … bacon. Een goed begin van de dag, dacht ik zo.

Wat voedsel betreft zijn er slechts een paar dingen die ik mis (betaalbare kaas, speculaasjes en een oven), maar ik weet me prima te redden en vind het juist leuk om te experimenteren in de keuken. Als ik het echt niet meer volhoud kan ik altijd nog naar Dutch Dreams, een ijssalon op slechts 10 minuten fietsen waar ze ook drop en ‘chocolate sprinkles’ verkopen.
Eén van mijn Nederlandse collega’s had vorige week Napoleons met salmiaksmaak meegenomen naar het lab. Ik was de enige die dit lekker vond. De rest kon niet geloven dat wij zo konden genieten van ammoniumchloride. Drop kennen ze hier dan ook niet, het Canadese 'licorice' is zoet en kleurrijk.

Mijn bourgondische verslag is natuurlijk niet compleet zonder een alinea over vloeibare versnaperingen. Koffie is hier een belangrijk begrip en cola kennen ze natuurlijk ook. Daarnaast heb ik me gewaagd aan Bubble Tea (volgens mij steeds bekender in Nederland), Root Beer (deed mij denken aan tandpasta) en Cream Soda (zoet!). Het eerste biertje dat ik hier dronk? Eh… Grolsch. Maar van de Canadese biertjes die ik tot nu toe heb geproefd vind ik Alexander Keith’s het lekkerst.

Tot slot nog de highlights van deze week. Afgelopen dinsdag hadden we het jaarlijkse labuitje ('labretreat'). 's Ochtends werden er presentaties gegeven over de diverse thema's binnen het lab, gevolgd door discussies over de richting waarin deze thema's de komende jaren moeten gaan. Je moet hierbij denken aan thema's als: Normal hematopoiesis and mechanistic studies, clonal diversity, preleukemia en miRNA (mijn straatje). 's Middags gingen we karten. Het was een ontzettend geslaagde dag, met goed eten trouwens.
En... vrijdag hebben mijn internationale vrienden en ik kaarten weten te bemachtigen voor Mumford and Sons in Niagara On The Lake in juni!

Wil je meer van mij lezen? Ik heb dit jaar weer een column ingestuurd voor de columnwedstrijd van Metro. Het thema is 'Lef' en mijn column zal binnenkort op de website gepubliceerd worden (Hij wordt momenteel verwerkt). Leuk genoeg? Breng dan je stem uit. Van de 40 columnisten met de meeste stemmen, maken er 3 kans op leuke prijzen.

  • 20 April 2015 - 03:22

    Anneke:

    Wat een leuke blog, het leest lekker weg!
    Tickets voor Mumford & Sons. . . . OMG . . .dat heb je niet verteld gister!! Dat is en van mn favorite groepen! Hoe hebben jullie dit voor elkaar gekregen? ik hoorde vandaag op de radio dat alle tickets binnen 1 uur uitverkocht waren. . .
    groetjes!
    ~Anneke~
    PS ga fff je eerdere blogs lezen. .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Actief sinds 29 Maart 2015
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 9495

Voorgaande reizen:

25 Maart 2015 - 28 Augustus 2015

Op stage in Toronto

Landen bezocht: