Inpakken, wegwezen, repeat - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Janneke Elzinga - WaarBenJij.nu Inpakken, wegwezen, repeat - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Janneke Elzinga - WaarBenJij.nu

Inpakken, wegwezen, repeat

Door: J. Elzinga

Blijf op de hoogte en volg Janneke

16 Juli 2015 | Canada, Ottawa

Van de tijd ga ik het nooit winnen. De klok tikt maar door, vaker snel dan langzaam. Ik probeer er niet te veel aandacht aan te besteden, maar toch word ik er dagelijks aan herinnerd dat het einde bijna in zicht is. Collega’s vragen welke dingen ik nog per se wil doen voordat ik weer vertrek. Of ik ontmoet nieuwe mensen en krijg de standaardvraag hoe lang ik hier al ben en wanneer ik weer ga (‘Oh, dan heb je de goede periode uitgekozen, wat het weer betreft’). En opeens is het alwéér woensdag. Ik doe hard mijn best om te genieten van elke dag dat ik hier nog ben.

Een weekendje Ottawa was de perfecte gelegenheid om de tijd stil te zetten en op een relaxte manier te genieten van het weer, het land en de vrije… ‘tijd’. Lekker om een paar dagen even níet van experiment naar experiment te rennen.
De ouders van een vriendin hier zijn vanuit Nederland naar Canada geëmigreerd en runnen nu een restaurant in de buurt van Ottawa - in het midden van nergens. Enkele kilometers verderop zijn ze bezig met het bouwen van een huis, een mooi houten gebouw dat momenteel nog leeg staat. Op een kamer boven konden we met zeven man op luchtbedden overnachten: Ideaal! We kwamen aan op vrijdagavond, waarna we op zaterdag een bezoekje aan Ottawa brachten. Naast Montréal, Boston en Toronto is ook Ottawa weer een andere stad. Heel klein voor een hoofdstad, met haar eigen charmes. Overdag slenterden we wat rond door het centrum en maakten we een kanotochtje over het kanaal met gids. Pas ’s avonds toen we een wandeling maakten naar Nepean Point zag ik hoe mooi Ottawa echt is, want vanaf daar heb je prachtig uitzicht op Parliament Hill met daarop het Parlementsgebouw en omliggende imposante gebouwen. In de winter moet het er adembenemend uitzien. Ik heb me laten vertellen dat inwoners dan over het kanaal naar hun werk kunnen schaatsen. Ongelofelijk, toch?

Zo’n weekend smaakte naar meer, maar gelukkig stond er een week later een nieuw tripje gepland: Kamperen in Algonquin Park. Algonquin Park is een groot natuurgebied dat erg populair is bij de Canadezen. Ik geef ze groot gelijk, want wat is het heerlijk om de drukke stad even in te ruilen voor een rustige plek midden in de natuur. Dat zou ik elk weekend wel willen doen. Ons programma was wel wat cliché: Een dagje kanoën op het meer, marshmallows roosteren boven het kampvuur en een hike op de zondagmiddag. Mij hoor je natuurlijk niet klagen! Zelfs met foto’s is het lastig te laten zien hoe mooi de omgeving was, maar ik heb er toch een paar toegevoegd. We hadden heel veel geluk met het weer (tegen de 30 graden), maar wat minder geluk met het spotten van wilde dieren. We werden voornamelijk omringd door de muggen, waardoor ik nu nog vele souvenirs bij me draag.

Terwijl wij in alle rust zaten te genieten van de wildernis, barstte in Toronto de gekheid los. De Pan Am Games zijn nu officieel begonnen, een sportevenement waar de stad zichtbaar al een tijdje naar toe heeft geleefd. Deze Games zijn vergelijkbaar met de Olympische Spelen, maar worden georganiseerd voor alleen Noord/Midden/Zuid-Amerikaanse landen. Alsnog een groot evenement dus! Er blijkt genoeg te doen: Niet alleen worden er dagelijks wedstrijden gehouden voor de meest diverse sporten (wat dacht je van kunstrolschaatsen?), maar zijn er ook allerlei festiviteiten in de stad te beleven. Er is eigenlijk geen ontkomen aan als je over straat loopt of fietst. Ik weet niet of het door de spelen komt of doordat het inmiddels al zomervakantie is, maar de stad lijkt nog meer tot leven te komen. Stiekem word ik elke dag een klein beetje meer verliefd op Toronto.

Oh ja, vorige keer ben ik vergeten een link te plaatsen naar een filmpje ter promotie van het onderzoeksinstituut waar ik momenteel werk (The Princess Margaret Cancer Centre). Een tijdje geleden kwam er een cameraploeg hiervoor beelden schieten in onder andere ons lab. Het filmpje is hier te vinden https://www.youtube.com/watch?v=fx6tGyNldWk. Wie kan mij spotten?

Trainen gaat ook lekker. Inmiddels kan ik een top 5 samenstellen van de beste plekken om te trainen in Toronto:

1. The Baldwin Steps bij het Casa Loma voor traptraining (en het Winston Churchillpark in de buurt)
2. Het MasterCard Centre voor shorttrack
3. Ellis Ave voor heuveltraining op de skeelers (800m omhoog vanaf the Queensway)
4. Harrison Pool om baantjes te trekken
5. Alle wegen, zolang ik mijn racefiets maar heb!

Laat me trouwens weten of de foto's allemaal goed te zien zijn. Heb wel eens problemen met uploaden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Actief sinds 29 Maart 2015
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 9524

Voorgaande reizen:

25 Maart 2015 - 28 Augustus 2015

Op stage in Toronto

Landen bezocht: